جو کاروف طراح لوگوی جیمز باند 007 درگذشت
جو کاروف، طراح گرافیک پرآوازه آمریکایی و خالق لوگوی ماندگار ۰۰۷ و پوسترهای متعدد سینمایی، در سن ۱۰۳ سالگی در نیویورک درگذشت. او با طراحیهای نوآورانه و پویا، آثار ماندگاری در سینما و تبلیغات بر جای گذاشت و بیش از شش دهه در عرصه هنر گرافیک فعال بود. بسیاری از نمادهای تصویری که امروزه شناخته شدهاند، حاصل خلاقیت و نگاه متفاوت اوست.
به گزارش ربک نیوز، جو کاروف، طراح برجسته هنرهای گرافیکی که نام او با لوگوی مشهور جیمز باند ۰۰۷ و مجموعهای از پوسترهای بهیادماندنی سینما گره خورده است، در سن ۱۰۳ سالگی چشم از جهان فروبست. به گزارش هالیوود ریپورتر، او یک روز پیش از سالروز تولدش در بخش مراقبتهای ویژه منهتن درگذشت.
کاروف طی سالها فعالیت هنری خود، طراحی تیتراژ فیلمهایی چون «پلی در دوردست» به کارگردانی ریچارد اتنبورو (۱۹۷۷)، «مرگ فروشنده» ساخته ولکر شلوندورف (۱۹۸۵)، «خاطرات برایتون بیچ» اثر جین ساکس (۱۹۸۶) و «آخرین وسوسه مسیح» از مارتین اسکورسیزی (۱۹۸۸) را بر عهده داشت. او در کنار این آثار، پوسترهای سینمایی فراوانی خلق کرد؛ از جمله ۱۲ فیلم وودی آلن، «کاباره» (۱۹۷۲)، «گاندی» (۱۹۸۲)، «یک مشت دلار» (۱۹۶۴)، «به خاطر چند دلار بیشتر» (۱۹۶۵) و پوستر معروف «شب یک روز سخت» از گروه بیتلز.
افزون بر سینما، او در طراحی لوگو و عنوانبندی برای برنامههای تلویزیونی، آلبومهای موسیقی و شبکههایی چون ABC نیز نقش مهمی ایفا کرد. به گفته خودش، تنها چیزی که همیشه میخواست در آثارش جریان داشته باشد «زندگی و انرژی» بود؛ آثاری که حرکت و شور را منتقل کنند، نه سکون.
کارنامه حرفهای او بیش از ۳۰۰ کمپین تبلیغاتی را شامل میشود. نقطه عطف کاروف در سال ۱۹۶۱ بود؛ زمانی که دیوید چاسمن از او برای طراحی پوستر «داستان وست ساید» دعوت کرد. پس از آن، به او مأموریت داده شد تا نشان تبلیغاتی نخستین فیلم جیمز باند، «دکتر نو»، را طراحی کند. کاروف بعدها روایت کرد که هنگام طراحی عدد ۷ بهطور ناگهانی ایدهای به ذهنش رسید تا آن را شبیه به دسته یک اسلحه شکل دهد؛ خلاقیتی که به تولد لوگوی جاودانه ۰۰۷ انجامید. هرچند برای این طرح تنها ۳۰۰ دلار دستمزد گرفت و هیچ حق امتیازی دریافت نکرد، اما همین طرح شهرت و سفارشهای زیادی برای او به همراه داشت.
جوزف کاروف در ۱۸ اوت ۱۹۲۱ در نیوجرسی متولد شد. او در دوران تحصیل در موسسه پرت بروکلین با ژان کارلو، طراح فرانسوی، همکاری داشت و نخستین تجربه مهمش طراحی پوستر برای دفتر اطلاعات جنگ آمریکا در سال ۱۹۴۲ بود. پس از جنگ جهانی دوم، فعالیت حرفهایاش را با طراحی جلد کتاب آغاز کرد و بعدها با نگاهی هنری جلدهایی متفاوت خلق کرد.
او در سال ۱۹۶۵ با تأسیس آژانس «جی. کاروف اسوشیتس» فعالیت خود را گسترش داد و با تیمی ۲۲ نفره همزمان چندین پروژه سینمایی را مدیریت کرد. از آثار شاخص او میتوان به طراحی تایپوگرافی خاص فیلم «آخرین تانگو در پاریس» و پوستر «سرقت بزرگ قطار» اشاره کرد.
کاروف در سال ۲۰۰۶ و در ۸۶ سالگی از دنیای سینما فاصله گرفت تا بیشتر به نقاشی بپردازد. با وجود آنکه سالها از سوی سازندگان فیلمهای باند مورد توجه قرار نگرفت، در صدمین سالگرد تولدش هدیهای ویژه دریافت کرد: ساعتی از برند امگا با حکاکی نماد ۰۰۷ از سوی باربارا بروکلی و مایکل جی. ویلسون، تهیهکنندگان مجموعه جیمز باند.
میراث او همچنان در تاریخ سینما و تبلیغات باقی مانده است؛ نشانهای از خلاقیتی که لحظهای و خودجوش شکل گرفت، اما برای همیشه ماندگار شد.
منبع: خبرگزاری مهر
دیدگاه خود را بگذارید